Berömda staden ränte Kreta

På ön Kreta levande legend. Walking gatorna orädda hjältar. I labyrinten av Minotauren hörde mystiska musik, och människors liv drivs av mäktiga gudar. En gång här, börjar du tro på sagor, berättelsen om Theseus och Ariadne, liksom gudarna medvetet valde denna ö för sig själva.
 "Titta, delfinerna!" - Ett skrik gjorde mig entusiastisk att gosa yllyumynatoru. Planet kom in till land och gled över havet. Det sågs som ett par delfiner roliga promenader i vattnet. Ser ut som min berättelse börjar! Jorden! Vägen från flygplatsen till staden Heraklion Rethymno tog ungefär två timmar. Klippor, hav färgultramarin, blå himmel och gröna olivlundar - en bra början fantastisk semester till havs.
 I Rethymnon kom jag, när det började bli mörkt. Lämnar saker i hotellet, gick jag en promenad på kvällen staden. Romantiska smala gator, nattljus, låter sött luft bara grekisk musik påminde om att jag inte är i Italien och i Grekland. Längs vägen, jag kom över en gammal venetiansk herrgård, som är en mysig restaurang. Grekisk sallad, skaldjur och vin - priset på denna friska och välsmakande middag -15 €.
 Det visar sig att del av de lokala restaurangerna episka proportioner! Förmodligen bör vi ta hänsyn till detta och ta hälften. Nu - port. Här rasar nattliv - många barer, restauranger och diskotek full av turister. Jag tittade in i baren. Resultatet - två cocktails och vänliga råd från bartendern måste gå till viken Baos.
 Över horisonten! Tidigt på morgonen gick jag till hamnen Castel - Kissamos, var i 1015 skeppet seglade till ön Hramvusa. 22 euro för en biljett - en liten pris för möjligheten att sola (så vacker solbränna) på de berömda rosa stränder, som för övrigt hade sin smekmånad prinsessan Diana och prins Charles. Laguna Baos var en bra plats. Jag trodde aldrig att nyanser av blått kan vara så mycket!

Professionella konstnärer räkna på ca 16 men jag bara njuter av utsikten. I Grekland, sade: "Att vara lycklig, måste du simma i vattnen i de fem haven". I lagunen Baos hittade bara tre hav - Egeiska, Joniska och libyska. Jag använde detta en lyckad fusion. Så nu är jag ganska glad person med kretensiska standarder. Och nu - fartyget. Vid 1800 var jag tillbaka i hamnen och gå i Agios Nikolaos, titta på sevärdheter av ön Kreta.

Sevärdheter Kreta

Skatt Stad
 Agios Nikolaos - ett paradis för shopaholics. Dyra butiker och mysiga små butiker, färgglada sjalar lokal produktion, handgjorda lera lampor - kan inte motstå. Jag köpte en vacker blå tafsen endast 10 euro och lera lykta vid 25. På Kreta är populär bland turister njuter tvål med olivolja. Ge efter för de böner av magi återförsäljare, jag genast köpte 19 olika sorter av tvål med lavendel, citron, vanilj, salvia och andra örter (2 euro).
 Jag lovade att min hud kommer att bli mjuk, som Afrodite (återvinning av hud i ansiktet). Det är frestande! Så kolla. Agios Nikolaos grekiska heter Saint Tropez. De säger att du kan hitta här ens Hollywoodstjärnor. Till exempel i den vackra Halle Berry huset var bara 6 km från staden. Och inte långt från den fashionabla semesterorten i byn Elounda gillar att koppla av Leonardo DiCaprio. Tyvärr gjorde han inte träffas. Jag fastnat min sorg glass i en restaurang på sjön Vulyzmeny. Stämningen förbättras omedelbart. Så nu - på Spynalonhu.
 Olivolja - elixir av livslängden. Det läggs till nästan alla rätter. För att förstå kvaliteten på oljan, du skakar flaskan ordentligt och vänd den upp och ner. Om små bubblor stiger och snabba bäckar - olja bra och kan läggas till sallader och andra rätter. Om stora bubblor, är denna flaska bäst kvar i butiken.
 Den gamla historien
 Och nu har jag tryggt bryta vågor på en lyxyacht. "Spinalonga" översätter bokstavligen som "långa spelet". Denna lilla ö är en fästning XVI talet. Ursprungligen byggdes av venetianarna, så var det en turkisk by och i XX-talet fördes hit från hela Grekland spetälska. Men när man tittar på azurblå vidsträckta havet, det är inte mycket svårt att tro. Och olycksbådande ruiner verkar mycket pittoreska. Jag zabyrayus observation däck med fantastisk utsikt över havet. Nu skaldjur lunch på båten och så - sorglös Agios Nikolaos att gå på. Nästa stopp - Hersonissos!
 Skum sprut
 Hersonissos Crete - det är klubbar, barer och daglig skum part. Börja roligt i 1600. Bra musik, havsskum, tävlingar - är värt ett besök! Och när det är mörkt jag går på turné i klubbarna. Alla populära nattliv är nära varandra. Igår kväll lyckades jag gå förbi alla. De skiljer sig lite från varandra. Till exempel, cocktails kostar ca 7 euro.
 Men prova allt jag tvekar, obmezhuyusya par klassiska alternativ. Mest av allt jag gillade klubben Vue Vue. Det ligger precis vid stranden, roligt och smidigt in i lokala stranden. Vilket jag träffa en gryning med en grupp av mina nya vänner från Holland. Oerhört trött, jag går till hotellet för att få lite sömn innan de lämnar Heraklion.

Samma labyrint
 Den största staden på Kreta - det historiska centrum av ön. Totalt 4 km bort ligger Knossos Palace mytiska labyrint av Minotauren - de största attraktionerna på ön Kreta. Jag bestämde i att oavsett var att titta på levande legend, snarare, som var kvar av den. Men i palatset jag stannade lite längre. Rysktalande guide skrämde mig historier att om en lång promenad runt de lokala ruiner, börjar du höra den mystiska musiken. I min version var det Sirtaki och jag skyndade att hitta lite mer moderna rum. Vem vet vad som kommer att komma upp med denna löjliga grekiska gudar?
 Det är inte en dröm. För att komma till den romantiska ön är lätt från Heraklion går katamaran. Tur och retur biljett kostar 50 €. Lite mindre än två timmar vägen - och jag går på gatorna och beundra de vita på blå taket. Den labyrint av vita gator så komplicerat att oerfarna turister på jord rita pilar som visar var tillgång till stadens centrum.
 Och det finns många mysiga butiker med upphovsrätts ornament. Jag kunde inte motstå och köpte en förgylld surround hänge i form av vävda pärlor. Jag förknippar det med havet och havsvågor. Förresten, Santorini producera unika vitt vin. Det är lätt viskös och cloyingly. Det kan bara köpa här. Livet på denna fantastiska ö vilja smaka detta vin och jag tror - det är en långsam och söt. Från denna gudomliga provsmakning dryck som jag verkligen ville äta. Jag går slumpvis till närmaste restaurang.
 Denna spektakulära utsikt över ön och värdinnan gör bra band, glöm att jag kan inte nu. Det rekommenderas inte att välja ett alternativ på menyn, men ber om något speciellt (tranbärssås för kött). Hon berättade lite om ön. Santorini var en gång en stor rund ö, men vulkanen Santorini vulkan dess centrala del gick under vatten och han köpte en croissant. Det är denna vulkanö skyldig sina färgstarka dimension stränder. Grekerna är stolta över att säga att sjönk ön var samma legendariska Atlantis. Men jag vet inte riktigt tro det.
 Men historien om hur han älskade Santorini stor Salvador Dali verkar mycket troligt. Denna fantastiska solnedgångar. I Medelhavet finns det inget sånt. Och många, liksom jag, kommer hit för att se den här skönheten i dina ögon. Berätta en hemlighet: många par kommer hit för att bekänna till varandra i kärlek. Romantic!
 Hälsningar från Poseidon
 På morgonen går jag igen på en katamaran i Heraklion, där ett par timmar att flyga tillbaka hem. Ljus blå havet, blå himmel, gul sol, och fönstret hoppa igen två härliga delfin. Grekerna trodde att mötet med en delfin till havs ger lycka. Så jag hade tur två gånger! Dessa är attraktionerna på ön Kreta.